Monday 12 August 2013

ANAK MUDA DAN ISU YANG MELANDA MASYARAKAT

ANAK MUDA DAN ISU YANG MELANDA MASYARAKAT


Memikirkan diri sebagai anak muda, saya berfikir sendirian apabila memerhati isu-isu yang berlegar di dalam masyarakat sekarang. Terdapat seribu satu macam isu yang diperkatakan saban hari dan berubah dengan pantas sekali tajuk-tajuk isu yang menjadi fokus. Ambil waktu seketika untuk bermuhasabah dalam era yang serba pantas ini. Ambil waktu untuk berfikir sejenak dan merenung diri.

            Apakah selama ini kita turun mendekati masyarakat dalam menyelemi rencah kehidupan mereka?

            Apakah kita berbual dengan baik bersama orang-orang tua sewaktu pulang berhari raya ataupun hanya sibuk menghadap telefon, komputer, iPad, smartphone dan sebagainya sahaja?

            Jangan sama sekali melihat isu yang berlegar dalam masyarakat sekarang sebagai suatu yang terasing dengan diri kita. Mungkin apabila menyelami masyarakat dengan sebaiknya akan membuatkan kita sedar bahawa sebahagian besar isu yang melanda masyarakat sekarang adalah disebabkan kecuaian kita sendiri sebagai anak muda. Kita kurang menggerakkan tenaga muda kita dengan baik untuk membentuk masyarakat ke arah kebaikan.

            Untuk anak muda yang giat berusaha memajukan masyarakat dengan segenap usaha, teruskan berusaha dan jangan sama sekali lemas dengan kata-kata rakan sebaya yang kurang memberikan kritikan membina. Semoga kita bermuhasabah dengan jujur dan telus dalam merenung diri sendiri.


            Wallahua'lam.

3 comments: