Sikap Adil Dalam Meluruskan Pemikiran Songsang
Apabila mengetahui isu Irsyad Manji yang dikatakan
sebagai seorang pendokong liberal, dan LGBT serta merupakan seorang
lesbian. Maka aku cuba mendalami serba sedikit mengenainya dengan melihat laman
sesawang peribadinya dan beberapa laman yang lain yang mana menjelaskan maksud
kedatangannya ke negara Malaysia. Setelah melihat beberapa sumber, jelas bahawa
Irsyad Manji ke Malaysia untuk mengulas bukunya yang bertajuk Allah, Kebebasan
dan Cinta.
Melihat keadaan sekarang yang mana orang ramai terus-menerus menghalang Irsyad
Manji datang untuk mengulas bukunya di University Monash, seolah-olah apabila
Irsyad Manji bersuara maka akan berubahlah fikiran setiap orang yang
mendengarnya untuk menyokong LGBT. Jangan sesekali bertindak sehingga
menampakkan seolah-olah Islam itu lemah untuk menghadapi dakyah LGBT.
Perlulah kita sedari supaya agar jangan hanya tahu berhadapan dengan golongan
ini melalui sentimen tetapi berhadapanlah dengan Islam yang mempunyai ajaran
yang jelas memisahkan haq dan batil. Tetapi apa-apa pun kalau hendak hantar
berhujah, biarlah seseorang Muslim yang benar-benar memahami Islam seperti
ulama-ulama atau mufti-mufti yang ada.
Apabila melihat kembali penulisan Irsyan Manji di lawan sesawangnya https://www.irshadmanji.com/malay-edition/89 yang
mana ada menyebut imej Islam sewaktu zaman kecilnya jelas menunjukkan pada
waktu kecilnya sudah terpahat gambaran Islam yang tidak betul. Berikut
merupakan sebahagian daripada penulisannya dalam buku Allah, Kebebasan dan
Cinta yang menyebut,
"Pada amnya, kaum Muslim di Afrika Timur melayan
kaum kulit hitam seperti hamba abdi. Aku masih ingat ketika ayah memukul
Tomasi, pembantu rumah kami, dengan begitu kuat sehingga lebam-lebam pukulannya
kelihatan pada tangan dan kakinya yang hitam legam. Walaupun aku, dua
adik-beradik perempuan aku, dan ibu menyayangi Tomasi, kamu juga akan
dipukul sekiranya ayah mendapati kami merawat luka-luka dan kecederaannya. Aku
tahu bahawa perkara ini tidak terhad kepada keluarga kami, dan ianya berleluasa
di kalangan keluarga-keluarga Muslim lain, dan amalan perhambaan ini berterusan
setelah keluarga kami meninggalkan Uganda. Itulah sebabnya, semasa remaja, aku
pernah menolak peluang untuk melawat saudara-mara di Afrika Timur. "Kalau
aku pergi dengan ibu," kata aku memberi amaran, "Ibu tahu benar
bahawa aku akan menyoal kenapa para ibu dan bapa saudara kita yang
gemuk-gedempol memperhambakan pembantu-pembantu rumah mereka." Sedangkan
ibu pula hanya berhasrat mengucapkan salam perpisahan kepada saudara-mara yang
semakin lanjut usia, dan sama sekali tidak berminat dalam kempen hak asasi
manusia aku semasa melakukan lawatan ini.Untuk mengelak daripada mengaibkan dan
memalukan ibu, aku duduk di rumah sahaja."
Oleh sebab itu, penulisan ini cuba untuk membawa para pembaca melakukan anjakan
paradigma bagi berhadapan dengan golongan LGBT yang semakin hari semakin
bertambah dek kerana sikap orang Islam sendiri yang tidak mendepani isu ini
secara berhikmah bagi menerangkan Islam yang serba indah dan mengagumkan jika
dapat difahami dengan baik.
Ada orang berkata kalau Irsyad Manji datang mengulas bukunya yang sudah
diterjemah ke Bahasa Melayu akan menyebabkan orang yang masih lemah tentang
Islam akan terpengaruh. Nah! Maka itu penunjuk bahawa dakwah Islam tidak sepantas
dakyah LGBT. Seperkara lagi, dalam internet sudah bercambah penulisan Irsyad
Manji dan seangkatan dengannya. Mahu tak mahu hadapilah dengan hujah untuk
menerangkan Islam yang penuh keindahan. Jangan sesekali terus terperangkap
dengan persepsi negatif yang membantutkan usaha untuk menerangkan Islam yang
syumul.
Sama-samalah kita mengorak langkah yang lebih proaktif untuk menyebarkan nur
Islam kepada seluruh umat manusia.
Bagaimana boleh terbentuk golongan seperti Irsyad Manji?
Jika ditelusuri kembali
penjalanan hidup Irsyad Manji, dia hidup dalam suasana di mana umat Islam
ketika itu menunjukkan akhlak yang buruk sehingga memberikan gambaran yang
negatif dalam minda Irsyad Manji. Apabila dia sudah meningkat dewasa, dia
memperjuangkan golongan-golongan yang dilihat tertindas dek kerana akhlak buruk
orang Islam itu sendiri dengan melakukan beberapa gerakan yang terancang. Salah
usahanya adalah dengan menghasilkan beberapa buah buku seperti Allah, Liberty and Love dan The Trouble With Islam
Today. Secara tidak langsung, usahanya ini telah berjaya menarik
sokongan orang ramai untuk turut serta dalam perjuangannya.
Mereka ini juga boleh dilihat sebagai suatu golongan yang sudah berputus asa
dengan kemampuan Islam bagi menjaga maqasid syariah di dalam masyarakat
sehingga menubuhkan suatu jalan perjuangan yang lain bagi menjaga maqasid
syariah. Tetapi sayangnya jalan perjuangan mereka itu yang memperjuangkan
liberalisme dan LGBT tidak mampu untuk menjaga maqasid syariah yang mereka
perlukan untuk mencapai suatu kehidupan yang sejahtera.
Maka dengan itu, sebagai umat Islam kita harus membina suatu imej Islam yang
lebih berkeyakinan untuk menjaga maqasid syariah itu dengan mengamalkan Islam
secara keseluruhan. Pada masa yang sama juga, kita harus memberikan kefahaman
kepada mereka dengan mekanisme yang lebih berhikmah untuk memberikan impak yang
lebih positif dan produktif bagi membolehkan golongan LGBT ini kembali kepada
ajaran Islam yang menyelematkan kehidupan.
Mekanisme Yang Berhikmah
Mungkin kata-kata Saidina Ali r.a. ini dapat kita renungi semula untuk memahami
realiti yang sedang rancang berlangsung pada waktu sekarang terutamanya di alam
maya. Berikut adalah kata-kata Saidina Ali r.a. yang berbunyi :
"Kebenaran
yang tidak tersusun akan dikalahkan oleh kebatilan yang tersusun."
Dalam keadaan sekarang, Irsyad Manji memperjuangkan kebatilan dengan cara yang
penuh tersusun. Tersusun dengan mekanisme yang digunakannya iaitu perbincangan
dan hujah bagi menerangkan perjuangan kebatilannya itu. Manakala, di pihak
Islam pula yang mewakili perjuangan kebenaran terus-menerus berhadapan dengan
Irsyad Manji dengan mekanisme yang tidak tersusun iaitu dengan cercaan dan
melabelkan pelbagai label yang negatif. Belum lagi kelihatan di pihak perjuang
kebenaran ini menyambut perjuangan kebatilan itu dengan suatu mekanisme yang
jelas berkesan iaitu hujah. Jadi, apa yang cuba dipersoalkan bukanlah benar
atau salah tetapi mekanisme yang digunakan itu adakah tersusun ataupun tidak
tersusun.
Oleh sebab itu, masyarakat Islam di Malaysia harus menyambut kedatangan Irsyad
Manji ke Malaysia dengan penuh berhikmah dan menyantuni dengan berhujah. Ini
penting bagi memberikan suatu imej Islam itu suatu agama yang kukuh struktur
kebenaran dan mampu mendepani mana-mana kepincangan pemikiran dan sebarang
dakyah songsang. Namun malangnya, duta yang mewakili agama Islam iaitu umat
Islam itu sendiri telah jauh tersasar dari saranan Islam itu sendiri untuk
berhadapan dengan kebatilan melalui saluran yang penuh berhikmah.
Jika dikaji semula rentetan isu kedatangan Irsyad Manji ini, terdapat banyak
ruang untuk diajak berdebat bagi menyatakan hujah kebenaran Islam. Seperkara
lagi, kedatangannya ke Monash University di Bandar Sunway adalah untuk mengulas
bukunya yang sudah diterjemahkan ke Bahasa Melayu iaitu Allah, Liberty and Love.
Ruang yang disediakan oleh pihak universiti itu begitu kodusif seandainya dapat
diajak berdebat berkenaan matlamat perjuangan dan mekanisme yang diambil oleh
Irsyad Manji itu. Lainlah kalau Irsyad Manji datang ke Malaysia untuk
mengajurkan satu bengkel untuk merekrut orang ramai menjadi pejuang bagi
matlamat perjuangannya itu. Itu sesuailah untuk mengundang kemarahan orang
ramai.
Jelas disini bahawa, umat Islam itu sendiri yang sering menutup ruang untuk
memberikan kefahaman dan mendidik pemikiran golongan yang sudah tersisih tanpa
kita sedari ini kepada kefahaman Islam yang sebenar. Islam sudah sediakan ruang
untuk berhujah bagi menyatakan kebenaran Islam secara berhikmah tetapi ia
seringkali tertutup dek kerana sentimen negatif yang terus dilontarkan kepada
golongan ini.
Mekanisme yang berhikmah bukan sahaja merujuk kepada golongan LGBT ini
semata-mata tetapi manfaatnya juga akan kembali kepada masyarakat yang menuruti
saranan Islam untuk berhujah menyatakan kebenaran Islam. Manfaat yang
dimaksudkan adalah keyakinan masyarakat Islam dan bukan Islam akan turut sama
yakin kepada kebenaran Islam yang tertonjol jika mekanisme berhikmah ini
berjaya direalisasikan dalam berhadapan dengan golongan yang memperjuangkan
LGBT. Satu analogi yang sesuai untuk memahami mekanisme ini adalah LGBT ini
boleh diumpamakan sebagai suatu penyakit yang kritikal. Jika kita tidak
berhujah dan mengkaji dengan baik maka kita tidak akan tahu apakah jenis-jenis simptom
yang akan membawa seseorang itu kepada penyakit tersebut. Maka sebab itu, jika
dapat mengetahui simptom-simptom yang tepat maka kita juga mampu untuk
menghindari simptom-simptom tersebut serta mencegahnya dari menular menjadi
penyakit yang kritikal.
Gaya Romantisme
Gaya penulisan yang
berunsur romantisme. Sehingga penulis yang mendokong pemikiran tersebut berjaya
menyemai sedikit demi sedikit unsur-unsur penceritaan yang membawa kewajaran
kepada pemikiran tersebut.
Jika seseorang yang mempunyai pegangan asas Islam yang kukuh, sudah tentu
apabila mereka melihat penulisan Irsyad Manji itu sarat dengan salah fahamnya
terhadap Islam. Namun, apa yang menariknya disini adalah Irsyad Manji itu
mempamerkan salah fahamnya itu dalam gaya penulisan romantisme dengan
menceritakan pengalamannya sewaktu kecil dan rentetan beberapa ketidakadilan
Muslim dalam kehidupan masyarakat.
Seandainya umat Islam khususnya di Malaysia tidak diperjelaskan dengan baik
benih-benih pemikiran yang akan membuatkan pemikiran batil yang sarat dalam
buku Irsyad Manji itu, maka itu lebih membahayakan pemikiran umat Islam. Pihak
bertanggungjawab tidak tampil dengan suatu mekanisme yang lebih kukuh bagi
menyediakan benteng terhadap masyarakat Islam bagi menghadapi serangan
pemikiran seperti yang dibawa oleh Irsyad Manji ini.
Golongan Yang Melihat Islam Dari Muslim
Irsyad Manji terus yakin
memperjuangkan pemikirannya dengan pelbagai mekanisme seperti dialog, penulisan
buku dan forum. Namun, pihak Barat yang lebih memberi ruang perbincangan ilmiah
kepada terus membuatkannya selesa dan terus yakin untuk membawa perjuangannya
itu tanpa sebarang pertentangan.
Sepatutnya pada zaman dimana sesuatu pemikiran itu boleh tersebar pantas
melalui beberapa saluran terutamanya internet, maka ruang untuk menjelaskan
salah faham yang dibawa oleh Irsyad Manji itu dapat dipecahkan sedikit demi
sedikit. Maka dengan itu mudahlah masyarakat Islam di Malaysia khususnya dapat
berhadapan dengan mana-mana serang pemikiran dari pelbagai sudut.
Serangan Fizikal Tidak Menguntungkan Islam
Apabila dilihat kembali
dalam beberapa video ucapan Irsyad Manji di laman Youtube, beliau menggunakan
serangan-serangan yang diberikan oleh Muslim sebagai modal untuk terus
menghentam Islam.
Menghalang fizikal Irsyad Manji itu daripada datang ke Malaysia tidak sama
sekali dapat menyekat penyebaran pemikiran liberal dan LGBT. Tambahan pula,
kedatangannya itu adalah diundang oleh penerbit kepada terjemahannya bukunya
iaitu ZI Publication.
Seandainya diharamkan sekalipun buku tersebut daripada memasuki pasaran,
penulisan Irsyad Manji itu masih lagi dapat dibaca melalui laman sesawang
peribadinya iaituhttps://www.irshadmanji.com/.
Sikap Muslim Dalam Ruang Kebebasan Bersuara di Malaysia
Masyarakat Muslim perlu
berhadapan dengan penuh strategi dengan meraikan ruang kebebasan suara yang
selalu dicanang oleh golongan ini dengan mengajak mereka untuk berdialog dan
berdebat.
Berdialog dan berdebat dengan sesuatu pemikiran yang sememangnya jelas dengan
Islam bukanlah bererti kita menghalalkan perbuatan mereka itu. Tetapi ianya
adalah untuk menjelaskan kebatilan perjuangan mereka itu dan menjelaskan salah
faham yang wujud dalam pemikiran mereka terhadap agama Islam.
Apabila kita melihat kebelakangan ini pendokong Islam Liberal dan LGBT
seringkali mengambil kesempatan dengan beralasan atas ruang kebebasan bersuara
maka kita sendiri harus mengambil inisiatif yang lain dengan memanfaatkan
kembali ruang kebebasan yang sering dicanangkan oleh mereka itu untuk
menjelaskan kekeliruan yang wujud bagi perjuangan mereka itu. Setakat ini
apakah langkah yang sudah diambil di Malaysia bagi menjelaskan ajaran Islam yang
disalah tafsir oleh mereka selain daripada usaha kita mempertikaikan ruang
kebebasan bersuara yang dicanang mereka itu?
Pemikiran Irsyad Manji Terbentuk Dari Kekeliruan dan Keegoan
Jika sesiapa dapat
mengikuti kembali perdebatan Irsyad Manji vs As'ad Abu Khalil dalam FOX NEWS di
laman Youtube, jelas pada suatu pertentangan yang diberikan oleh As'ad Abu
Khalil kepada Irsyad Manji telah membuatkan Irsyad Manji terus berdebat dalam
lingkungan keegoaannya sendiri tanpa mampu melampirkan bukti-bukti kukuh yang
mewajarkan pemikirannya itu.
Seperkara lagi, Irsyad Manji selama ini hanya bermodalkan beberapa rentetan kes
yang melibatkan kepincangan sikap Muslim terhadap aspek keadilan untuk
mengeneralisasikan (pukul rata) kepada sebahagian besar ajaran Islam. Maka
disini, jika disedari kembali bahawa disisi ajaran Islam yang sebenar itu
sendiri sebenarnya masih terdapat banyak hujah yang kukuh untuk meruntuhkan
kembali salah faham yang telah wujud dalam pemikiran Irsyad Manji.
Lantaran itu, dengan berhadapan melalui mekanisme berhikmah seperti berdebat
dan berdialog dengan para alim ulama kepada tontotan umum maka jelaslah dengan
mudah akan tertonjol kepada orang ramai bahawa pemikiran yang didokong oleh
Irsyad Manji ini hanyalah satu kekeliruan yang berpaksikan keegoan.
*Penulisan lama yang mungkin boleh direnungkan bersama.
*Saya sedar penulisan ini mungkin mempunyai kekurangan tetapi kritiklah dengan berhikmah. Ampun maaf jika terkasar bahasa. Apa yang jelas, saya sama sekali tidak menyokong LGBT tetapi penulisan ini lahir daripada kesedaran untuk kita mengambil langkah yang lebih proaktif.
*Saya sedar penulisan ini mungkin mempunyai kekurangan tetapi kritiklah dengan berhikmah. Ampun maaf jika terkasar bahasa. Apa yang jelas, saya sama sekali tidak menyokong LGBT tetapi penulisan ini lahir daripada kesedaran untuk kita mengambil langkah yang lebih proaktif.
No comments:
Post a Comment