Monday 10 December 2012

Bersahabat Hingga Ke Syurga


Bersahabat Hingga Ke Syurga


Jangan hanya tahu berharap tetapi berusahalah bersama-sama sahabat menjayakan pengharapan yang baik itu.
Sekembalinya saya ke kampus untuk meneruskan pengajian, saya banyak melihat perubahan diri sahabat. Ada yang pada semester yang lalu merupakan seorang yang sangat emosi tetapi sekarang sudah berubah menjadi seorang yang tenang dan tertonjol usahanya untuk terus istiqomah menjaga ketenangan dirinya itu. Yang lain pula, kelihatannya ibadat mereka menjadi lebih terjaga. Ada yang sebelum ini percakapannya agak kasar, tetapi sekarang sudah semakin bersopan-santun.

            Apabila saya melihat perubahan demi perubahan yang tertonjol di kalangan sahabat saya ini, maka sedarlah saya bahawa sahabat hari ini tidak sama dengan sahabat seminggu yang lepas, sebulan yang lepas, setahun yang lepas. Sahabat yang ada senantiasa berusaha menjadi seorang yang baik. Lantas, jangan kita hanya tahu menanti hasil perubahan sahabat tanpa membantunya untuk berubah menjadi seorang yang baik.

            Sebagai seorang sahabat, sewajarnya kita perlu berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menjayakan perubahan diri sahabat ke arah kebaikan. Bukannya duduk berharap perubahan diri sahabat semata-mata. Malah lebih teruk dari duduk berharap menunggu perubahan diri sahabat, ada juga yang memperlecehkan perubahan diri sahabat. Mungkin kita biasa dengar ucapan-ucapan tersebut apabila mula menyusun perubahan diri ke arah kebaikan.

         "Aku nak tengok sampai bila engkau mampu jadi macam tu," ucap seorang lelaki apabila melihat sahabatnya melakukan sesuatu kebaikan.

         "Sekejap jer tu. Esok jadi baliklah perangai dia tu," ucap pula seorang lelaki apabila melihat perubahan diri sahabatnya.

         "Alah! Semangat sekejap jer tu. Hangat-hangat tahi ayam je," ucap seorang lelaki secara spontan apabila melihat sahabatnya bersemangat melakukan kebaikan.

Menyuburkan Hubungan Persahabatan   
    
Hubungan persahabatan akan terus berada dalam keadaan yang baik selagi mana kita sendiri berusaha untuk menjadikan sahabat kita menjadi seorang yang terbaik di hadapan Allah SWT. Keadaan ini hanya akan wujud apabila budaya tegur-menegur berlangsung dengan subur dalam hidup bersahabat. Saling menguat antara satu sama lain dengan penuh usaha yang istiqomah.

            Jika kita merenung sejenak, Tuhan tidak bertanya sahabat kita berjaya berubah menjadi baik atau tidak, tetapi Tuhan akan bertanya kepada kita apakah usaha yang kita lakukan untuk membuatkan sahabat kita itu berubah ke arah kebaikan. Ini perlu yang menjadi fokus kita sekarang untuk direnung sedalam mungkin jauh dalam diri kita ; "Apakah kita sudah berusaha dengan bersungguh-sungguh menjayakan perubahan diri sahabat kita ke arah kebaikan?"

*Penulisan ini merupakan merupakan suatu muhasabah buat diri saya pada suatu waktu. Namun, niat saya berkongsi dengan rakan-rakan sekalian adalah untuk terus kalian terus menjaga hubungan persahabatan dengan lebih baik dan yang paling penting mencari redha Allah SWT dalam sesuatu hubungan persahabatan.

3 comments: