Wednesday 5 December 2012

Nasihat Buat Diri


Nasihat Buat Diri




Peganglah sementara terlebih dahulu untuk merasakan bahang nasihat buat diri kita yang sering dingin dari kesedaran untuk maju ke arah kebaikan.

"Terima kasih kerana sudi berkongsi tulisan ini dengan saya. Memang kena sangat ada diri saya yang banyak sangat dengan masalah sekarang. Alhamdulillah. Nanti kalau ada tulisan yang baru bolehlah berkongsi dengan saya," ucap seorang rakan apabila saya berkongsi sebuah penulisan saya di dalam blog.

            Respon yang diberikan oleh rakan saya itu membuatkan saya terfikir akan suatu perkara yang mungkin kita semua terlepas pandang apabila melihat untaian nasihat yang memenuhi di dalam laman sosial seperti Facebook iaitu kita mungkin jarang untuk menujukan untaian nasihat yang didengar, dibaca dan dilihat  pada diri sendiri terlebih dahulu.

            Kadang-kadang nasihat yang diberikan itu dilontar main antara satu sama lain sehingga tiada sempat hati hendak menyambutnya. Akhirnya, hanya timbunan nasihat sahaja yang memenuhi ruang profil Facebook kita tanpa suatu nasihat pun diambil manfaat dengan penuh kesedaran dan keinsafan. Mungkin ini yang menyebabkan kenapa masih ada lagi belum berubah

            Kita tidak merasakan nasihat yang diberikan itu ditujukan pada diri kita. Kita hanya melihat nasihat itu hanya layak pada orang lain. Malah, tidak diluangkan masa sedikit pun untuk merenung diri menerusi nasihat yang diberikan. Sebaiknya peganglah sementara terlebih dahulu untuk merasakan bahang nasihat buat diri kita yang sering dingin dari kesedaran untuk maju ke arah kebaikan.

            Teringat kembali akan nasihat Syaikh Ibn 'Atha'illah as-Sakandari di dalam karya agungnya Kitab Al-Hikam :

"Usahamu untuk mengetahui aib-aib yang tersembunyi dalam dirimu adalah lebih baik daripada berusaha menyingkap perkara ghaib yang tersembunyi darimu."

*Penulisan ini hanyalah merupakan suatu coretan di kesempatan masa yang ada untuk dijadikan renungi oleh kita semua. Mungkin sedikit sebanyak renungan sedalam mungkin pada diri yang sekejap waktu itu mampu membawa perubahan yang besar dalam kehidupan kita.

2 comments:

  1. sedikit sebanyak renungan sedalam mungkin pada diri yang sekejap waktu itu mampu membawa perubahan yang besar dalam kehidupan kita
    InsyaAllah..dah dua kali baca..

    ReplyDelete
  2. Kita tidak merasakan nasihat yang diberikan itu ditujukan pada diri kita. Kita hanya melihat nasihat itu hanya layak pada orang lain.

    Muhasabah diri..

    ReplyDelete