Friday 31 May 2013

Temui Hidayah Di Kedai Buku

Temui Hidayah Di Kedai Buku



Entah berapa kali saya pergi ke kedai buku pasti akan berjumpa dengan beberapa orang gadis yang tidak menutup aurat dan berpakaian seksi, namun mereka asyik sekali membaca buku-buku di bahagian buku agama.

            "Perempuan yang seksi pun layan buku agama jugak," detik hati saya ketika pertama kali melihat kejadian itu. Namun, apabila sudah berulang kali saya melihat kejadian itu, barulah saya bahawa Allah SWT ingin menunjukkan kepada saya suatu golongan manusia yang sedang berusaha membaiki diri dengan keadaan mereka fikirkan termampu seiring pergelutan dengan kekuatan diri yang berbaki pada diri mereka.


            Salah satu sebab yang mendorong mereka untuk mengenali Islam secara berjinak-jinak dengan menggunakan buku adalah rasa malu mereka dengan penampilan diri mereka untuk mendekati rakan-rakan mereka yang baik. Saya cenderung untuk tidak mempersoalkan perasaan malu mereka yang tidak bertempat, yakni malu mempelajari ilmu agama tetapi tidak malu mendedahkan aurat kepada umum. Tetapi saya lebih suka untuk melihat dan berfikir suatu aspek lain untuk diusahakan oleh para penda'wah bagi golongan seperti mereka iaitu memimpin mereka untuk mendalami Islam dengan lebih mendalam.

No comments:

Post a Comment