Friday 22 February 2013

Pentaksub Buku


Pentaksub Buku


Biarlah usia muda aku digelar sebagai pentaksub buku asalkan aku tidak terpalit dengan gelaran pentaksub hedonisme(hiburan melampau).

         Aku tidak mahu sekadar mengharapkan untuk kerajaan menjalankan kempen budaya membaca bagi tujuan menyemarakkan budaya membaca di kalangan masyarakat yang pada hari ini berada pada tahap yang rendah. Tetapi, aku melihat diriku sebagai sebahagian daripada masalah untuk masalah tersebut.

        Aku mengambil inisiatif untuk menjual buku yang menjadi keperluan masyarakat membacanya dan bukan sekadar membacanya untuk diminati. Membaca bahan bacaan yang diminati dan diperlukan merupakan dua perkara yang berbeza.

          Aku berusaha menulis buku untuk berusaha melontarkan solusi yang diperlukan oleh realiti semasa.

         Aku menjalankan usrah dengan membedah pelbagai macam buku yang diperlukan oleh jiwa muda mereka.

         Aku memberikan tazkirah yang berbentuk perkongsian isi dan bahan bacaan yang aku baca dari buku-buku koleksi yang aku ada .

        Biarlah aku digelar sebagai seorang berbangga dengan usaha aku itu yang mana lebih baik daripada aku sekadar berbangga dalam mengucapkan atau meminta orang lain berusaha.

#Tulisan yang ditaip oleh rakanku Taufiq Alhakim di saat aku keletihan menaip tetapi mulut masih mampu berbicara ...

No comments:

Post a Comment