Sunday 28 October 2012

Bukan Diskriminasi Tapi Suatu Petanda

Bukan Diskriminasi Tapi Suatu Petanda 


"Eh, you ni pentingkan diri sendiri yer. Cari isteri yang tudung labuh jer, yang solehah jer. Habis tu orang yang macam I ni you all nak lempar mana?" soalnya dengan mencebik muka.

"Saya ni bukan penting diri sendiri tapi saya risaukan orang lain. Saya fikir kepentingan orang lain," jelasku tenang.

"You ada orang ketiga pula ea. Dasar lelaki miang," balasn
ya dengan spontan.

"Saya risaukan anak-anak yang lahir nanti. Anak-anak yang akan membentuk masyarakat. Jangan salah faham," jelasku.

"Habis tu anak-anak yang lahir dari orang yang macam I ni nanti jahat-jahat belaka yer," ujarnya dengan logik fikirannya tersendiri.

"Saya tak menghukum orang yang macam awak. Tapi awak perlu lihat bahawa anak-anak yang lahir dari ibu yang memahami agama itu akan membahagiakan masyarakat. Itu bukan bermaksud menghukum, tetapi sekadar hendak buat awak sedar untuk berubah jadi seperti mereka. Saya menyelamatkan diri awak dengan bercakap begini kan?" kataku sebagai konklusi.

Dia sekadar menunduk malu lalu berlalu pergi...

*Lelaki yang memilih perempuan yang solehah untuk dijadikan isteri bukan bererti lelaki itu menghukum wanita yang tak solehah ke apa sebagai perosak zuriat, tetapi ianya harus dilihat sebagai suatu tanda kepada mereka untuk berubah menjadi solehah (memahami Islam) agar menjadi pilihan lelaki... Sedarlah, ianya bukan diskriminasi ke apa tetapi sebagai tanda untuk diri kita sekarang berubah menjadi apa yang lebih diredhai Allah SWT...

No comments:

Post a Comment