Monday 11 March 2013

Antara 2 Jenis OKU : Orang Kuat Upaya VS Orang Kurang Upaya


Antara 2 Jenis OKU : Orang Kuat Upaya VS Orang Kurang Upaya



Setelah azan dikumandangkan di Pusat Islam UiTM Perak, kelihatan seorang pelajar yang tergesa-gesa masuk ke dalam dewan solat. Selepas kerusi rodanya ditolak oleh rakan yang menemaninya, dia turun lantas dengan pantas masuk ke dalam dewan solat untuk turut serta bersama para jemaah yang sudah berada dalam saf solat.
Pada fikiran, pelajar tersebut merupakan Orang Kuat Upaya (OKU) kerana jiwa kuat untuk solat jemaah. Akan tetapi, para pelajar yang tidak turut serta bersolat jemaah (kecuali yang punya urusan yang mendesak dan sewaktu denganya) itu boleh saja dikategorikan sebagai Orang Kurang Upaya (OKU) kerana kurang upaya jiwanya untuk turut serta bersolat jemaah.

Imam Muslim pula meriwayatkan hadith daripada Abu Hurairah r.a:
Ada seorang lelaki buta telah datang mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia tidak mempunyai orang yang boleh memimpinnya pergi ke masjid. Oleh itu dia mengharapkan Baginda memberi kelonggaran kepadanya untuk bersolat di rumahnya. Pada mulanya Baginda telah membenarkannya, tetapi kemudiannya Baginda menarik balik kebenaran tadi setelah Baginda mengetahui bahawa si buta tadi dapat mendengar seruan azan solat yang dikumandangkan di masjid.

Dr. Wahbah al-Zuhaili mengatakan bahawa pendapat pertama (sunat muakkad) yang lebih utama diikuti berbanding pendapat lain. Khususnya pada zaman sekarang ini di mana keadaan semakin sibuk dan ramai orang yang terikat dengan jadual-jadual kerja tertentu. Jika seseorang mendapati kelapangan untuk menyertai sembahyang jamaah, maka wajiblah ke atasnya untuk memastikan syiar-syiar Islam tertegak.
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment