Saturday 16 March 2013

SEKSAAN YANG TIDAK TERBAYANG


SEKSAAN YANG TIDAK TERBAYANG


Pada suatu ketika sebelum memulakan mensyuarat, saya dan rakan-rakan sama-sama membacakan Surah Al-Waqi'ah. Ketika itu saya tidak membawa al-Qur'an, maka saya pun berkongsi bersama rakan di sebelah. Sedang asyik membaca, perhatian saya mula tertumpu pada terjemahan ayat 51 hingga 55.

"Kemudian, Sesungguhnya kamu Wahai orang-orang Yang sesat Yang mendustakan (kedatangan hari kiamat), Tetap akan memakan (pada hari itu) dari sebatang pokok, Iaitu pokok Zaqqum, "Maka kamu akan memenuhi perut kamu dari pokok (yang pahit buahnya) itu, "Selepas itu kamu akan meminum pula dari air panas Yang menggelegak, "Iaitu kamu akan minum seperti unta Yang berpenyakit sentiasa dahaga dan tidak puas-puas".

            Ketika itu, terlintas suatu rasa yang menakutkan apabila membayangkan kembali seksaan yang disebut itu. Hati saya bermonolog sendirian, "Sudahlah memakan buah yang dari pokok Zaqqum kemudian meminum pula dari air panas yang menggelegak. Kemudiannya, sudah minum seperti dahaga dan tidak pula merasa puas dengan meminum air menggelegak itu. Aduh! Seksaan yang Maha Dasyat."

            Perasaan membayangkan seksaan yang Maha Dasyat itu kemudiannya membuatkan diri saya tergerak untuk mengorek setiap sisi kehidupan sebelum ini yang mungkin telah melayakkan diri saya untuk menerima seksaan sedemikian rupa. Seterusnya, membuatkan diri saya lebih berhati-hati agar perbuatan yang mendatang kelak tidak mempunyai ciri-ciri yang melayakkan diri saya untuk menerima seksaan tersebut.

            Mungkin ada baiknya kita mengambil masa untuk memikirkan kembali suatu persoalan yang besar, "Berfungsikah ketakutan yang aku rasa dari khabar seksaan yang Maha Dasyat seperti yang dikhabarkan oleh al-Qur'an?"

No comments:

Post a Comment