Thursday 7 March 2013

Sifat Penting Diri Sendiri : Antara Dunia dan Akhirat


Sifat Penting Diri Sendiri : Antara Dunia dan Akhirat


Ada yang mementingkan diri sendiri dengan berpakaikan mendedahkan aurat dan membalut aurat di khalayak ramai. Mereka hanya mahu memuaskan kehendak diri mereka untuk berfesyen dan memenuhi kehendak diri yang mahu dipandang umum sebagai seorang yang mempunyai potongan bentuk badan yang cantik dan menggoda. Akhirnya, sifatkan pentingkan diri sedemikian rupa menatijahkan unsur-unsur yang mendorong kearah maksiat tumbuh subur sehingga menyebarluaskan jenayah rogol, buang bayi dan pencabulan. Ini dikategorikan sebagai mementingkan diri di dunia sahaja.

Dari penjuru yang lain, ada yang mementingkan diri dengan menutup aurat dengan sempurna dan menjaga dengan bersungguh-sungguh (mujahadah) dalam batas pergaulan. Mereka terlalu mementingkan diri dengan tidak mahu disentuh langsung oleh api neraka di akhirat kelak dan menerima seksaan api neraka yang Maha Pedih. Akhirnya, sifat pentingkan diri sedemikian rupa menatijahkan unsur-unsur keharmoniaan di dalam masyarakat dengan mengurangkan kadar jenayah rogol, buang bayi dan pencabulan. Ini pula dikategorikan sebagai mementingkan diri sehingga ke akhirat kelak.

Sekarang fikirkanlah, sifat pentingkan diri kita itu mengarah ke mana? Di dunia sahaja ataupun berpanjangan ke akhirat?

#Persoalan aurat itu merupakan salah satu contoh yang difikirkan sesuai dalam membawa pengertian disebalik tajuk yang diletakkan. Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment