Monday 11 March 2013

Kedai Roti Canai Yang Mencanai Jiwa


Kedai Roti Canai Yang Mencanai Jiwa



Pada suatu pagi aku pergi ke kedai roti canai. Dirasakan ketika itu aku bukan sekadar mengenyangkan perut, tetapi turut mengenyangkan jiwa nurani apabila asyik memerhati perlakuan manusia di sekitar kedai tersebut:

            Gambar 1 - Si ayah sibuk menebar roti canai sambil menenangkan anaknya yang sedang kuat menangis dengan penuh sabar. Tidak pernah aku mendengar nada marah ataupun tertekan dengan tangisan si anak. Wajar untuk aku tunjukkan kembali kepada si anaknya apabila sudah besar nanti untuk mengingatkan pengorbanan ayahnya.

            Gambar 2 - Si ayah sibuk mengemas gerai untuk dibuka pada awal pagi sambil anaknya yang sibuk bermain dan berlari-lari disekitar parit besar. Tapi lembut pula menyantuni anaknya dengan tujuan untuk melarang dari menghampiri tempat bahaya.

            Gambar 3 - Si ibu sibuk melayan pelanggan yang mahu membayar makanan sambil mendukung anaknya. Berulang-ulang kali didukung dan diletak kerana lenguh tangan sebelahnya mendukung si anak.

#Timbul satu kesedaran buat jiwa yang memerhati, "Bagaimana ayahku dahulu membesarkan aku? Mungkin lebih mencabar. Tapi tiada siapa merakam untuk menjadi gambar untuk ditatap melainkan Allah SWT yang merakamnya menjadi amal ikhlas untuk ditatap di akhirat kelak."

1 comment: