Thursday 11 April 2013

Nasihat Itu Lahir Daripada Kesedaran Bermasyarakat


Nasihat Itu Lahir Daripada Kesedaran Bermasyarakat



Islam tidak memandang manusia sebagai satu individu sebaliknya Islam memandang manusia sebagai satu masyarakat. Berdasarkan perkara ini segala taklif (suruhan ataupun larangan syarak) diajukan kepada manusia dalam bentuk kolektif : "Wahai orang-orang yang beriman." Al-Quran tidak mendatangkan ungkapan : "Wahai orang yang beriman." Ini kerana taklif-taklif tersebut memerlukan kepada gandingan dan kerjasama dalam memikul serta melaksanakannya. Dalam perkara ini tiada bezanya antara ibadat dan muamalat. [1]

Ini merupakan sebahagian isi yang saya perolehi daripada pembacaan hari ini yang mana harus kita semua sedar bahawa jika seseorang memberikan kita nasihat, maka nasihat itu harus dinilai secara zahirnya sebagai suatu kesedaran dalam kehidupan bermasyarakat. 

Selagi mana hidup sebagai manusia yang kita semua sedia sedar sebagai makhluk yang penuh dengan kelemahan dan serba kekurangan, lantas dengan hidup atas kesedaran bermasyarakat itulah yang akan memperkukuhkan kelemahan diri dan melengkapi kekurangan diri.

Rujukan :

[1] Ciri-ciri Masyarakat Islam Yang Kita Idamkan, Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Penerbitan Seribu Dinar (2012) Mukasurat 2.

No comments:

Post a Comment