Sunday 7 July 2013

Dakwah 24 Jam : Alam Maya dan Alam Realiti

Dakwah 24 Jam : Alam Maya dan Alam Realiti



"Aduh! Maksiat merata-rata sekarang. Dari dalam rumah melalui internet, televisyen, telefon sehingga ke luar rumah, habis semua dikuasai dengan perbuatan maksiat. Sah! Sekarang akhir zaman!" ucap rakan sambil menepuk dahi. Kecewa sangat nampaknya sampai sebegitu kali reaksi yang diberikan.

            Ada benar juga reaksinya sampai sedemikian rupa kerana sumber untuk tercetusnya maksiat dan letupan hawa nafsu berada di mana-mana sahaja. Seperti sebuah medan perang yang dipenuhi dengan periuk api, peluru sesat, bom dan mortar, diri benar-benar terancam dalam keadaan sedemikian. Kiri, kanan, atas bawah, ada sahaja ancaman yang sedia mengancam diri. Begitu juga dengan nafsu, ada sahaja unsur yang disekeliling kita dalam kehidupan seharian yang menanti untuk meledakkan nafsu kita sehingga menjerumuskan diri kita ke dalam kemusnahan.

            Jadi, apa tindakan yang harus kita ambil dalam keadaan ini? Tidak lain dan tidak bukan adalah dengan menyampaikan mesej Islam dengan semaksima mungkin dalam ruang dan masa yang mampu dicapai. Dari segenap teknologi yang memudahkan capaian komunikasi antara manusia harus dimanfaatkan sebaik mungkin. Seiring dengan itu, alam realiti juga harus diisi dengan sebaran akhlak yang mematikan unsur pencetus maksiat. Ringkasnya, segala ruang harus disyukuri dengan memanfaatkannya bagi tujuan dakwah iaitu dari alam maya ke alam realiti.

            "Aku nak delete akaun Facebook la! Tutup terus saluran internet. Sia-sia sahaja dakwah dengan cara ini, bukannya orang nak dengar pun. Palitan kotoran lagi banyak terkena pada diri kita berbanding kebaikan yang kita mampu sampaikan. Semua inilah pencetus maksiat," luah seorang teman. Logiknya alam realiti itu dakwah utama. Ramai juga yang saya jumpa bertindak sedemikian.

            Saya mengeluh sendiri memikirkan perkara ini. Sudahlah Yahudi dan Nasrani itu begitu istiqomah, konsisten, aktif, bertenaga dan bekerja kuat memanfaatkan alam realiti dan alam maya untuk menyebarkan unsur maksiat, kemudian sebagai orang Islam kita bercakap sedemikian. Bagi saya, mereka ini adalah orang yang berputus asa. Berputus asa dalam memanfaatkan ruang dengan sedaya mungkin. Sedang Yahudi dan Nasrani melebarkan program hiburan yang melampau yang mereka usahakan dari klip video yang separuh bogel di alam maya melalui Youtube sehinggalah kepada tarian separuh bogel di alam realiti melalui program konsert mega dan sebagainya.



            Muhasabah kembali diri kita semua. Insaflah dengan kembali bersikap seimbang dalam berdakwah. Dalam alam realiti dan alam maya perlu diseiringkan dengan sekuat mungkin. Jika ada yang dilihat melampau pada suatu ruang iaitu alam maya, jangan diperkecilkan ruang tersebut. Akan tetapi, seimbangkanlah ia dengan mengajaknya ke alam realiti.

            Sebaiknya berjiwa hamba dalam menegur rakan yang turut sama menjalankan usaha dakwah. Masing-masing mempunyai kecenderungan masing-masing. Kenalilah antara satu sama lain supaya boleh melengkapi antara satu sama lain. Barulah kita semua dapat kuat-menguat kemahiran yang ada untuk menjayakan lagi usaha dakwah ke arah kefahaman Islam.


            Wallahu'alam.

1 comment:

  1. Assalamualaikum... salam perkenalan...
    Saya Dzulhilman, editor majalah.
    Saya mewakili syarikat, berbesar hati untuk memasukkan penulisan/ karya tuan di dalam blog ni ke dalam majalah kami. Jika tuan setuju, tuan bolehlah memberikan maklumbalas kepada kami ya. ASAP
    Ini e-mail saya: dzulhilman@blue-t.com.my
    Syukran!

    ReplyDelete