Sunday 28 October 2012

Bicara Buat Fitrah Sahabat


Bicara Buat Fitrah Sahabat

Apabila aku berbicara wahai sahabat, sebenarnya aku berbicara dengan fitrah dirimu. Jauh sekali niat di hati untuk menyindir dirimu ataupun memalukanmu. Engkau sahabatku. Susah senang kita bersama. Aku tidak mahu persahabatan ini hanya di dunia tetapi biarlah berpanjang ke akhirat sana. Di saat aku berbicara dengan melihat pelbagai sisi kebaikan pada dirimu, janganlah dianggap aku  seperti malaikat di saat engkau menganggap dirimu sejahat syaitan. Salah anggapanmu itu. Kita sebenarnya sama-sama berusaha untuk menuju ke arah kebaikan.

          Mungkin pengalaman hitammu yang lalu telah membuatkan pandanganmu kabur daripada melihat kebaikan yang berbaki pada diri untuk terus disuburkan selepas ini. Ciptalah pengalaman yang putih bersih buat masa depanmu. Rahmat Allah SWT terbentang luas di hadapanmu wahai sahabat. Ayuh pegang tanganku untuk ku pimpinmu ke hadapan. Sahabat itu senang susah bersama bukan? 

          Janganlah engkau menyangka aku ingin memalukan dirimu apabila aku senantiasa berbicara dengan sisi kebaikan yang ada pada dirimu. Sisi kekurangan yang sedia ada dirimu itu akan terhakis sedikit demi sedikit seandainya engkau terus menyuburkan sisi kebaikan yang ada pada dirimu. Kita tiada kekuasaan untuk menghapuskan sisi kekurangan diri melainkan kita berusaha untuk terus melihat kekurangan diri. Aku sedar dengan kemampuan seorang hamba, lantaran itu aku menghulurkan tangan untuk memimpinmu bagi terus melangkah ke rahmat Ilahi.

         
            Aku meyakini dengan sebuah hadis Rasulullah SAW yang mana bersabda," Setiap anak Adam itu apabila dilahirkan ke dunia bagaikan kain putih. Ibu bapanya yang mendidiknya  untuk menjadi Nasrani, Yahudi atau Majusi." Tapi kenapa tidak dimasukkan sekali Islam dalam hadis ini? Jelas, perumpamaan kepada kain putih itu menunjukkan kepada fitrah asal iaitu Islam. Disebabkan aku melihat engkau jauh meninggalkan fitrah dirimu maka aku berusaha untuk memimpin dirimu kembali kepada fitrahmu yang asal iaitu Islam. Kembali kepada Islam bererti kembali menuju fitrah dirimu. Salah sekali engkau menganggap fitrah dirimu itu bagaikan kain hitam yang tidak punya peluang untuk kembali cerah.



2 comments:

  1. perkongsian menarik.. pastikan kte inginkn teman mahupun sahabat yang sama2 menuju kebaikan dan ke syurga Allah :)
    Salam ukhuwah ;)

    ReplyDelete
  2. Ukhuwwah itu terbina selama mana kita melihat fitrah diri mereka.

    ReplyDelete