Monday 4 March 2013

Cinta Ilmu Membawa Penguasaan Bahasa


Cinta Ilmu Membawa Penguasaan Bahasa

Untuk seketika saya memikirkan kembali tindakan saya membeli hampir 21 buah buku bahasa Inggeris adalah kerana mempunyai semangat ingin tahu yang tinggi. Saya perlu tahu selok belok sejarah Eropah sehingga membawa kepada pembentukkan pemikiran Barat yang sarat dengan pelbagai jenis ideologi yang tersebar luas di seluruh dunia pada era globalisasi ini.


21 buku dari susunan diatas merupakan buku bahasa Inggeris yang berkisar tentang sejarah Eropah terdahulu yang dijadikan 'alat latihan' untuk mendedahkan diri saya kepada bahasa Inggeris yang lebih akademik dan tersusun tatabahasanya.

Lantas, semangat ingin tahu ini menyebabkan semangat untuk belajar bahasa Inggeris yang kebanyakkan mencatat fakta sejarah dunia semakin bertambah. Sedikit demi sedikit saya menyusun usaha untuk meningkatkan lagi penguasaan bahasa Inggeris agar lebih kemas dalam pembacaan yang akan datang.

Ini membawa saya teringatkan  kembali kenapa ramai ilmuwan Islam pada zaman kegemilangan Islam dapat menguasai pelbagai jenis bahasa seperti bahasa Arab, Parsi, Urdu, Latin dan seumpamanya. Mungkin semangat ingin tahu yang menjadi batu loncatan kepada ilmu telah menyebabkan mereka terdedah dengan pelbagai macam penguasaan bahasa dari aspek pengucapan dan penulisan sehingga mampu menghasilkan pelbagai jenis karya dalam bahasa asing.

2 comments:

  1. salam ziarah.menarik.kalau nak mantapkan penguasaan bahasa memang kena banyak membaca.

    ReplyDelete