Sunday 21 April 2013

Menyusun Kata, Membina Jiwa


Menyusun Kata, Membina Jiwa

Ada waktunya kita mengucapkan sesuatu perkataan yang ringkas namun pada saat itu kekuatan jiwa tidak cukup kuat untuk mengungkapkannya. Kekuatan jiwa terbina seiring dengan usaha untuk menyusun kata-kata yang selama ini dilihat ringkas namun cukup untuk menyuntik kekuatan buat diri.

            Biarpun dengan sekadar menyusun kata sehingga membentuk perkataan, namun apabila ianya diucapkan dan didengari oleh telinga, maka kekuatan jiwa terbina sedikit demi sedikit. Begitu juga dengan susunan kata yang tertulis, mata yang melihat dan membaca turut membina jiwa yang memotivasikan diri untuk terus hidup dengan penuh kekuatan.

            Sebagai contoh, kita seringkali melihat ramai orang meng'update' status Facebook dengan kata-kata yang bagi kita ringkas dan hanya dilihat selayang pandang. Namun, buat diri yang meng'update' status itu, ia merupakan suatu kelegaan dan ketenangan. Janganlah pula itu dilihat terlalu awal sebagai melempiaskan ketagihan Facebooknya, tetapi kita seharusnya melihat bahawa Netizen (masyarakat internet) sememangnya mencari ketenangan dengan cara demikian.

            Kalau kita beralih pula kepada masyarakat yang hidup di alam realiti, kita akan dapat lihat seseorang yang sedang berada dalam keresahan jiwa pasti akan mengulang-ulang suatu ayat ringkas di bibirnya bagi membina suatu kekuatan jiwa untuk terus hidup dengan penuh bertenaga. Biarpun kita melihatnya seperti membebel tanpa henti dengan ayat yang sama, namun dengan bebelan itulah yang memberikannya tenaga untuk menjalani kehidupan hariannya.

            Sepertimana kita melihat sesebuah ucapan itu mampu memberikan kesan besar di dalam kehidupan dari aspek negatifnya seperti mencerca, mengumpat dan seumpamanya. Begitulah juga ia turut berfungsi secara positif dalam kehidupan seharian dan orang sekeliling seandainya diucapnya dengan ucapan yang penuh unsur kebaikan.

            Teruskan kehidupan anda dengan ucapan yang penuh kebaikan. Walaupun diulang-ulang sehingga kedengaran bosan, namun dengan ucapan itulah jua kekuatan jiwa terbina.
            Istiqomah dengan kata-kata yang penuh kebaikan walaupun ringkas!



1 comment: