Saturday 3 November 2012

Mengayat Ayat Cinta Buat Kekasih Agung

Mengayat Ayat Cinta Buat Kekasih Agung

Jika kita mampu mengayat pasangan yang kita suka untuk terus-terusan meraih cintanya, mengapa kita tidak menggunakan kemampuan itu untuk mengayat Ilahi bagi meraih cintaNya yang penuh keagungan dan penuh kebahagian itu.

Merayu Keampunan  

Berdoalah memohon taubat agar meraih keampunannya bagi dosa-dosa yang selama ini memenuhi kehidupan kita. Jangan sekali-kali berputus asa untuk terus mengucapkan ayat-ayat kerinduan buat keampunan Ilahi.

            Mungkin ada yang mengayat pasangan yang disukai tetapi masih belum lagi berbalas cintanya. Sesungguhnya, semakin bertambah rindu seseorang kepada Ilahi, semakin bertambah cinta Allah kepada hamba-hamba yang merinduinya. Sepertimana yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

"Allah Ta'ala berfirman : "Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu, dan Aku bersamanya apabila ia ingat kepadaKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diriKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam kelompok orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika ia mendekat kepadaKu sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. jika ia mendekat kepadaKu sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika ia datang kepadaKu dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil".

(Hadits ditakhrij oleh Bukhari).


Zikir Buat Kekasih
Zikrullah bukan hanya dengan kita melafazkan kalimah-kalimah zikir seperti Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar dan sebagainya. Zikrullah ialah satu ungkapan umum yang terangkum di dalamnya segala perbuatan yang kita lakukan yang mendekatkan kita dengan Allah Taala.

            Jangan sekali-kali jemu dalam mengalunkan ucapan-ucapan yang membuatkan diri kita mengingati Allah SWT. Ini kerana ucapan-ucapan yang mengingati Allah SWT itu akan membuang segala macam unsur haram dan sia-sia itu daripada ucapan yang kita ucapkan sepanjang kehidupan. Kita akan senantiasa berwaspada dengan ucapan yang hendak diluahkan apabila mengingati Allah SWT.

            Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, dari Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam, bersabda :

"Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla berfirman : "Aku bersama hambaKu apabila ia ingat kepadaKu dan kedua bibirnya bergerak (mengucapkan dzikir) kepadaKu".

(Hadits ditakhrij oleh Ibnu Majah).
           


1 comment: