Thursday 15 November 2012

Palestin Itu Muhasabah Buat Umat Islam


Palestin Itu Muhasabah Buat Umat Islam


Asy-Syahid Ahmad Al-Ja'bary, Ketua Umum Bridged Izzudin Al-Qassam

Asy-Syahid Ahmad Al-Ja'bary, Ketua Umum Bridged Izzudin Al-Qassam telah syahid dalam serangan udara yang menggunakan peluru berpandu oleh pesawat pejuang rejim Zionis Israel pada tanggal 14 November 2012, Rabu di Gaza, Palestin. Berita ini saya dapat tahu dengan begitu pantas melalui laman sosial Facebook apabila ada beberapa orang rakan share sehingga terpapar pada wall.

            Lalu, respon yang diberikan oleh masyarakat Facebook wujud dalam beraneka ragam. Antara seperti :

1.     Share dengan sebanyak mungkin gambar-gambar yang berkaitan dengan kezaliman yang dilakukan oleh rejim Zionis kepada penduduk Palestin.

2.     Ada juga yang menukarkan gambar profil mereka dengan gambar Care for Gaza, For Gaza dan sebagainya. Ini untuk menunjukkan solidariti pengguna Facebook terhadap apa yang berlaku dengan penduduk Palestin.

3.     Ada juga yang sumpah seranah dengan kekejaman rejim Zionis yang sepertinya tidak putus-putus melakukan kezaliman yang terhadap penduduk Palestin.

4.     Status-status yang menzahirkan perasaan sedih dan kecewa di dalam diri mereka mula memenuhi wall Facebook.

            Itulah antara respon yang boleh saya lihat dalam waktu yang terdekat. Masing-masing menunjukkan keprihatinan mereka dengan cara yang tersendiri. Itu adalah cara yang biasa saya lihat sewaktu berlakunya kezaliman di Rohingya, Syria, Afganistan dan Palestin.

            Semua ini akan menimbulkan kesedihan, kekecewaan, kekesalan dan pelbagai lagi perasaan yang kurang senang bergelumang di dalam diri kita. Namun begitu, persoalannya sekarang, kepada siapa harus kita kembali selepas semua perkara ini terjadi? Sudah tentu ramai yang menjawab kita akan kembali kepada Allah SWT. Tidak dinafikan, inilah jawapan yang paling tepat! Padat! Ampuh!

            Akan tetapi, apakah kita mahu kembali kepada Allah SWT dengan album Facebook kita masih lagi dipenuhi dengan gambar-gambar kita yang membalut aurat, beraksi panas di depan lensa kamera dan link-link hiburan yang sudah sampai tahap melampau? Ini harus direnungkan sedalam-dalamnya untuk kembali kepada Allah SWT selepas kita pasrah dengan keadaan yang menimpa saudara Islam kita di Palestin.

            Ini yang mesti dibersihkan terlebih dahulu dari laman Facebook milik kita jika benar-benar memohon pertolongan daripada Allah SWT. Ini bukan sindiran atau kritikan, tetapi sekadar muhasabah di saat kita membuak-buak semangat bercakap isu Palestin. Kita mampu mengubahnya. Mulakan dengan klik tetikus untuk membuang bahan-bahan yang berunsur maksiat dari laman Facebook kita.



Elok kiranya kita merenung kembali surat Saidina Umar kepada Saad bin Abi Waqqas :

Aku memerintahkan kepadamu dan mereka yang bersama-sama mu (tentera Islam) supaya menjauhkan diri daripada maksiat. Kerana sesungguhnya dosa-dosa yang dilakukan oleh tentera Islam lebih aku takuti daripada musuh-musuh Islam.

Sesungguhnya orang Islam telah mendapat pertolongan daripada Allah s.w.t. disebabkan oleh kemaksiatan yang dilakukan oleh pihak musuh. Jika bukan kerana hal itu, nescaya tidak ada lagi orang Islam pada kekuatannya.

Bilangan tentera kita tidak seramai bilangan tentera mereka. Kelengkapan senjata kita tidak sehebat kelengkapan senjata mereka. Maka, jika amalan maksiat dan tabiat kita sama dengan pihak musuh, nescaya kekuatan dan kemenangan akan menyebelahi pihak mereka.

3 comments:

  1. terima kasih..terkesan sangat,terutama dengan isi surat last tu..mungkin boleh sama2 bermuhasabah..

    http://cuitbahucubitkalbu.blogspot.com/2012/11/gaza-memuhasabah-kita.html

    ReplyDelete
  2. dakwah anda memang selalu makan dalam hati ..lagi2 ayat link-link hiburan dan gambar beraneka yg tdk menutu aurat..insyaallah..teguran yg bermanfaat utk saya dn rakan2..

    ReplyDelete