Tuesday 18 June 2013

Akidah Sejahtera Pengubat Krisis Identiti

Akidah Sejahtera Pengubat Krisis Identiti

Melihat diri sebagai budak seni sebagai seorang yang malas membaca dan sekadar tahu bermain dengan gambar, adalah permulaan cetusan krisis identiti. Secara peribadinya saya tidak mempercayai bakat, tetapi saya mempercayai usaha. Ada sahaja rakan-rakan saya yang mengambil pengajian Seni dahulunya mengatakan dirinya tidak berbakat, namun setelah sedemikian lama sepanjang semester dididik oleh pensyarah dan usahanya, maka akhirnya dia dapat menghasilkan karya yang berkualiti.

            Islam datang menghancurkan krisis identiti dengan menjelaskan kemampuan seseorang itu terbina atas daya usaha. Penswastaan sifat terhadap sesuatu kumpulan itu sebenarnya menghancurkan kesedaran untuk membina potensi diri.

            Sama juga dengan sebahagian orang yang mengatakan, "Orang Yahudi pandai sebab itu boleh kuasai dunia." Secara tidak langsung, kepercayaan ini menghalalkan kebodohan bagi bangsa-bangsa. Kepercayaan ini seperti mempersalahkan Tuhan yang menciptakan bangsa yang berbeza. Ubat bagi kepercayaan songsang sebegini adalah dengan kembali kepada akidah yang sejahtera.


            Bayangkan jika ilmuwan Islam yang terkenal sebagai polymath[1] iaitu Al-Farabi mengalami krisis identiti sudah tentu akan berkata, "Aku ini seorang yang mampu dalam bidang muzik. Mana mungkin, orang seni mampu menguasai falsafah". Namun, sebaliknya ilmuwan Islam pada zaman tersebut mempunyai suatu kejelasan diri sebagai Muslim yang mana melihat diri mereka dengan berkata, "Aku seorang Muslim. Islam ajarkan kepadaku asal sahaja berusaha dengan bersungguh-sungguh, sudah tentu akan dianugerahkan Ilahi kemampuanku untuk menguasai pelbagai jenis bidang."



Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas[2]
Sumber Gambar : http://www.merdekaaward.my/Recipients/By-Year/2012/Tan-Sri-Professor-Dr-Syed-Muhammad-Naquib-al-Attas.aspx

Apa-apapun, yakinlah bahawa Allah SWT senantiasa bersama dengan orang-orang yang berusaha memajukan dirinya dengan penuh kesabaran.

Berlumba-lumbalah mengejar kebaikan!



[1] Polymath : Menguasai pelbagai jenis bidang seperti matematik, falsafah, muzik, perubatan dan sebagainya bagi seseorang 'ilmuwan. Antaranya adalah seperti Al-Farabi, Ibnu Sina, Al-Kindi dan ramai lagi 'ilmuwan Islam pada zaman kegemilangan Islam.
[2] Antara contoh 'ilmuwan Islam yang boleh dikategorikan sebagai polymath pada zaman sekarang yang boleh saya bawa adalah Prof.Syed Muhammad Naquib al-Attas sendiri boleh juga saya katakan sebagai seorang polymath kerana beliau menguasai dengan baik bidang falsafah, sejarah, kesenian, kebudayaan dan sebagainya. Ini kerana beliau mereka sendiri senibina bangunan International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC) di Kuala Lumpur, Malaysia.

No comments:

Post a Comment