Pemerintah
Umayyah Di Cordova Yang Mencintai Ilmu
Khalifah
Abdul Rahman II (Khalifah Kerajaan Umayyah ke-18) bukan sahaja cintakan bidang
kesenian dan seni bina, tetapi juga bidang sains dan kesusasteraan. Beliau
begitu meminati hasil karya falsafah Yunani sehingga sanggup menghantar Abbas
ibn Nasih ke Mesopotamia untuk mengumpulkan buku-buku yang baru dan jarang
ditemui, terutamanya terjemahan bahasa Arab oleh orang Parsi dan hasil karya
orang Yunani dalam bidang sains.
Imamuddin mencatatkan bahawa
perpustakaan yang pertama dan terbaik di Andalus adalah Perpustakaan Diraja
Cordova. Sejak dari pemerintahan Abdul Rahman II lagi, ia menjadi sebuah
universiti yang terbaik di dunia Islam dan kecemerlangan ini telah diteruskan
oleh Abdul Rahman III. Kedua-dua anak Abdul Rahman III iaitu Muhammad dan
al-Hakam II lebih cenderung dalam aktiviti kesusasteraan dan mereka dikatakan
mempunyai koleksi atau simpanan buku yang tersendiri. Ketika al-Hakam II
menaiki takhta, beliau telah menubuhkan tiga buah perpustakaan untuk kegunaan
khalifah dan puteri-puteri mereka.
Selain itu, beliau juga telah
menghantar beberapa orang ejen ke Mesir, Syria dan Iraq untuk membeli manuskrip
dan buku-buku yang tidak terdapat di Andalus. Sebagai contoh, ejen beliau
bernama Fatimah telah meneroka kebanyakkan kedai buku dan perpustakaan di
beberapa buah bandar yang jauh seperti Kaherah, Iskandariah, Damsyik dan
Baghdad untuk membeli atau membuat salinan manuskrip kuno dan moden. Ada
pendapat mengatakan bahawa tidak ada hadiah yang paling bermakna bagi Khalifah
al-Hakam selain menerima manuskrip yang luar biasa dan jarang ditemui oleh
beliau. Tidak hairanlah jika dikatakan bahawa perpustakaanyang dimiliki oleh
beliau adalah paling banyak koleksi buku pada Zaman Pertengahan. Dianggarkan
bahawa beliau memiliki simpanan buku sebanyak 400 000 buah di dalam
perpustakaan miliknya.
Perpustakaan awam juga dibina di
setiap daerah dan wilayah di Andalus. Menurut Ballestros, di bandar Cordova
sahaja terdapat sebanyak 70 buah perpustakaan awam yang boleh digunakan oleh
seluruh masyarakat di situ. Setiap
perpustakaan ini mempunyai koleksi buku dalam pelbagai bidang. Selain itu,
terdapat juga beberapa buah perpustakaan persendirian yang dibina oleh
tokoh-tokoh terkenal sama ada di Cordova atau bandar-bandar lain. Antara
perpustakaan persendirian yang terpenting selepas Perpustakaan Diraja adalah
perpustakaan Ibn Futais di Cordova, yang telah dijual kepada orang awam
sebanyak 40,000 dinar pada awal abad ke-11 Masihi.
Selepas Cordova jatuh, pusat
kebudayaan telah berpindah ke wilayah yang lain. Antara pemerintah Muluk
al-Tawa'if, hanya pemerintah Bani Abbad di Seville mempunyai Perpustakaan
Diraja dan di tengah ibu kota ini pula letaknya pasar buku. Selain itu, Abu
Ja'far ibn 'Abbas, wazir kepada Zuhayr iaitu pemerintah Almeria dikatakan
memiliki 400,000 buah buku di perpustakaan persendirian, al-Muzaffar ibn
al-Aftas pula selain berjaya menghasilkan karya ensiklopedia bertajuk
al-Muzaffariyyah sebanyak 50 jilid juga memiliki sebuah perpustakaan yang
besar. Banu Dhu 'l-Nun di Toledo dan Banu Hud di Saragozza juga mempunyai
perpustakaan yang terkenal sebagai pencinta buku di Saragossa telah berpindah
ke Valencia selepas Saragossa ditawan oleh Alfonso I. Granada juga tidak
ketinggalan mempunyai perpustakaan yang terpenting, antaranya ialah
perpustakaan Banu Zubaydi, Ibn Furqan dan Aben Lope.
Semasa zaman kejatuhan Islam,
kebanyakkan koleksi buku yang terdapat di perpustakaan ini telah musnah. Walau
bagaimanapun, tinggalan koleksi buku-buku orang Islam telah disimpan dengan
baik di perpustakaan Escorial dekat Madrid oleh Raja Philip II (1556-1598
Masihi) dan penggantinya. Pada zaman beliau, perpustakaannya itu telah menjadi
sebuah perpustakaan yang terkaya dengan manuskrip Islam.
Rujukan : Andalus: Semarak Tamadun di Eropah karya Salmah Omar, hlm.27-29.
No comments:
Post a Comment