Sunday 9 June 2013

Muhasabah Bersama

Muhasabah Bersama


Ingatlah bahawa beberapa orang dikalangan sahabat semua yang memulakan beberapa jenis projek seperti video, blog, design, penulisan buku dan seumpamanya untuk tujuan dakwah adalah bagi untuk melancarkan lagi perjuangan Islam untuk jangka masa yang panjang dan memberikan manfaat pada masa hadapan.

Jangan sesekali melihat dengan terdetik di dalam hati, "Ouh, dia dah buat dah, jadi okey la tuh." Mungkin sahabat-sahabat yang memulakan projek-projek sedemikian tidak lama hidup. Boleh saja esok lusa mereka pergi meninggal dunia, di saat itu mereka tidak mengharapkan ucapan, "Arwah telah banyak menyumbang dalam perjuangan dakwah. Hebat betoi...," dan sebagainya. Tetapi lebih daripada itu, mereka mengharapkan rakan-rakan sekalian menyambung perjuangan dakwah dengan lebih bertenaga, memanfaatkan segenap ruang yang ada dengan segenap usaha!

Kita perlu bergerak seiring dan sejalan sepertimana kita mengharapkan apabila makan durian, biar semua makan bersama (sekadar contoh). Dalam merintis perubahan dan kemajuan Islam, biarlah sama-sama merasa bahang perjuangan. Begitulah harapnya juga mereka agar rakan-rakan sekalian sama-sama menolong, mengukuh dan menguat. Sama-sama belajar untuk menguasai pelbagai jenis kemahiran supaya jika mereka sudah meninggal dunia, bolehlah rakan-rakan yang masih hidup meneruskan apa yang sudah sedia dimulakan...

Jangan hanya tahu menjadi penilai tanpa memberikan sebarang nilai...


Maaf jika terkasar bahasa...

No comments:

Post a Comment