Monday 24 June 2013

Bertuhankan Allah SWT Tatkala Jerebu

Bertuhankan Allah SWT Tatkala Jerebu


"Susah betul nak bergerak ke sana sini kalau sudah jerebu semakin tebal," ucap seorang pelajar dengan penuh geram.

            "Baguslah jerebu datang, boleh juga orang tidak menutup aurat belajar untuk menutup dek kerana ingin melindungi kesihatan mereka. Nanti sedikit demi sedikit mereka akan belajar untuk menutup aurat dek kerana ingin melindungi maruah mereka," ucap pula seorang rakan dengan penuh kesedaran akan jerebu yang terjadi.

            "Tak guna betul negara jiran yang membuat pembakaran terbuka, negara kita yang menerima akibatnya," marah seorang pembengis. Marah betul gayanya.

            Macam-macam respon akan diberikan apabila menghadapi keadaan yang mencabar sebegini. Ia bukan sekadar menggugat kesihatan pernafasan dan penglihatan fizikal, maka jauh lebih mencabar dari itu ia turut menggugat kesihatan iman untuk bernafas dan penglihatan dalam melihat hikmah di sebalik apa yang terjadi.

            Jerebu sudah berlaku. Mahu marahkan jerebu, jerebu itu juga datang daripada perbuatan tangan makhluk yang sama spesies dengan kita juga. Jauh lebih teruk daripada itu, jangan pula hendak salahkan Tuhan. Belajar untuk salahkan diri sendiri dan kemudian berfikir apa respon yang sewajarnya diberikan apabila menghadapi jerebu. Apakah mahu marah? Ataupun lebih bermanfaat daripada itu dengan bermuhasabah kembali akan diri sendiri? Pilihan di tangan kita.

            Teruskanlah beriman kepada Allah SWT dalam apa jua cuaca pun yang mendatang...­­


No comments:

Post a Comment