Monday 24 June 2013

Guru Inspirasi Hidupku

Guru Inspirasi Hidupku

Ramai rakan-rakan di Facebook yang menceritakan kenangan mereka sewaktu zaman persekolahan bersama guru-guru mereka. Ia membuatkan fikiranku tercari-cari apakah pula kenangan yang aku ada bersama dengan guruku. Puas otak aku berfikir bagi mengimbas kembali kenangan sewaktu zaman persekolahan terutamanya sewaktu di Sekolah Rendah Kebangsaan Tualang. Setelah lama berfikir, ada seorang guru yang masih aku kenali dengan panggilan Sir Zul. Beliau merupakan seorang guru yang mengajar Bahasa Inggeris. Tetapi beliau turut mempunyai kemahiran melukis yang agak mengagumkan dan aku merupakan salah seorang murid ketika itu yang turut berasa kagum dengan kemahirannya.



            Pada suatu hari, apabila selesai sahaja menjawab soalan peperiksaan di dewan peperiksaan. Aku berasa sangat bosan. Lalu, aku mencapai sebatang pen untuk melukis. Aku suka menggunakan pen untuk melukis kerana garisannya terang dan tidak perlu ditekan sepertimana pensel. Berbeza sekali dengan rakan-rakanku yang lain ketika itu yang mana lebih gemar menggunakan pensel bagi melukis.

            Ketika aku leka melukis sebuah kapal di atas kertas lukisan, Sir Zul datang menghampiriku.

            "Apa yang kamu cuba lukis?" soalnya sambil memerhati lukisan yang aku lukis tidak seperti kapal itu.

            "Kapal sir," balasku ringkas.

            "Ouh kapal. Kalau kamu hendak lukis dengan menggunakan pen, kamu perlu belajar tekniknya," pesan Sir Zul lalu mengeluarkan pen dari kocek kemejanya bagi menunjukkan teknik yang dimaksudkannya itu. Berbeza sekali dengan beberapa orang guru lain ketika itu yang mana melarang untuk melukis menggunakan pen kerana aku masih murid sekolah rendah. Masih banyak melakukan kesalahan. Masih terlalu awal untuk menggunakan pen.

            Motivasi yang ditunjukkan oleh Sir Zul sedikit sebanyak membuatkan semangat aku untuk melukis terus berkobar. Teknik garisan yang menjadi asas dalam lukisan terus diperbaiki dari masa ke semasa. Aku terus mengaplikasikan teknik garisan yang ditunjukkan beliau sehingga aku memasuki bidang seni pada waktu sekarang dalam kursus Diploma Seni Reka Grafik dan Media Digital.

            Setelah sekian lama aku tidak bertemu dengan Sir Zul, pada Semester 3 aku mengetahui bahawa beliau telah meninggal dunia. Aku mengetahui berita itu setelah setahun lebih beliau meninggal dunia. Aku tidak sempat untuk berjumpanya untuk menunjukkan kejayaan yang aku peroleh dari tunjuk ajarnya ketika itu. Berita itu benar-benar menyedihkan aku.

            Apa yang aku mampu lakukan adalah terus berdoa agar rohnya sentiasa dicucuri rahmat oleh Allah SWT. Terima kasih Sir Zul atas tunjuk ajar pada hari itu. Aku sentiasa mengingatinya.

Sama-samalah kita mendoakan kesejahteraan guru-guru kita di dunia dan di akhirat.


No comments:

Post a Comment