Saturday 29 June 2013

Jagalah Solat Untuk Mencapai Keberkatan Masa

Jagalah Solat Untuk Mencapai Keberkatan Masa


Keberkatan masa bergantung kepada sejauh mana usaha kita menjaga waktu solat dengan penuh komitmen dan tidak sambil lewa. Ini saya sedari pada hari ini iaitu 29 Jun 2013 dan mencoretnya menjadi sebuah penulisan seusai solat Zohor berjemaah.

         Pernah tak dalam kehidupan kita ini, walau bagaimana sibuk kita dengan sesuatu pekerjaan itu masih belum sahaja menatijahkan suatu keberhasilan yang memberangsangkan? Ini sebenarnya perlu disedari kembali dan difikirkan dengan sedalam mungkin iaitu sejauh mana kesibukan kita selama ini terhubung dengan Allah SWT supaya kesibukan itu menjadi satu kesibukan yang bermanfaat.

            Tidak dinafikan bahawa pemanfaatan masa yang semaksima mungkin itu menjadi sebab-musabab untuk menghasilkan pengurusan masa yang efisien. Tetapi janganlah bersikap melampau sehingga menyebabkan kepercayaan bahawa pengurusan masa itu semata-mata bergantung kepada diri sahaja sehingga terputus kebergantungan ataupun kehambaan kita kepada Allah SWT. Malah, lebih teruk daripada itu kita menganggap dengan melewat-lewatkan solat itu dapat memberi ruang untuk kerja yang hendak lakukan itu dapat disiapkan dengan segera. Salah sama sekali tanggapan itu kerana keberkatan sesuatu pekerjaan yang dilakukan itu bergantung kepada sejauh mana kita menjaga hubungan dengan Tuhan yang mengurniakan keberkatan iaitu Allah SWT.

            Jadi fikirkan kembali, apakah Allah SWT akan mengurniakan keberkatan kepada pekerjaan yang dilakukan kita jika waktu yang diwajibkan untuk menyembahNya pun kita sendiri ambil yang sememangnya menjadi hak Allah SWT. Kalau sedemikianlah perbuatan kita selama ini, ayuhlah kita insafi kembali bahawa pemilik segala keberkatan itu adalah Allah SWT. Jagalah hubungan kita dengan Allah SWT dengan penuh komitmen supaya kehidupan kita senantiasa dilimpahi keberkatan. Janganlah asyik tahu berdoa memohon keberkatan daripada Allah SWT sahaja namun usaha untuk menjaga kehidupan kita dengan Tuhan yang memiliki segala keberkatan itu dipandang enteng sahaja.

           Ingatlah selepas ini sama-sama kita berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk tidak melewat-lewatkan waktu solat.


            Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment