Monday 24 June 2013

Musim Jerebu, Musim Muhasabah

Musim Jerebu, Musim Muhasabah

Melihat semakin lama semakin tebal, ramai sahaja yang lebih suka duduk di dalam rumah. Sukar untuk mereka bergerak ke sana sini kerana kualiti penglihatan yang teruk dek kerana jerebu yang menebal.

            Anak yang sebelum ini seronok bermain dengan rakan-rakannya di sekolah, kini perlu bercuti. Bercuti bukan untuk berseronok, tetapi bercuti untukberkuarantin di dalam rumah. Pada saat inilah dia akan melihat ibunya yang bersusah payah di dapur untuk menyiapkan makanan tengaharinya sewaktu di sekolah.

            Untuk yang suka mencari salah orang di sana sini sebelum ini, jerebu yang menyukarkan pergerakkan mereka hanya membolehkan mereka untuk bergerak dan melihat apa yang perlu sahaja. Lantas, berkurung sahaja di dalam rumah dan melihat rumah penuh bersepah. Setiap sudut seperti meminta simpati untuk dikemas dan disusun atur. Sedarlah ia akan dirinya selama ini banyak juga salah silap yang terlepas pandang.

            Bagi yang suka ke tempat awam dengan aurat yang terdedah di sana sini, kita sebahagiannya dapat menarik nafas lega kerana penglihatan mereka buat sementara waktu dapat direhatkan daripada bergelut untuk menjaga mata dan hati mereka. Manakala, buat yang suka mendedahkan aurat, boleh mereka bermuhasabah diri selama ini untuk berubah menutup aurat.


            Sekian banyak lagi hikmah dari musim jerebu ini yang mana menatijahkan musim muhasabah untuk menilai kembali setiap sudut kehidupan yang sebelum ini mungkin terlepas pandang dek kerana kesibukan yang menghambat renungan diri.

Wallahu'alam.


1 comment:

  1. semoga ujian Allah kali ini memberi kita seribu satu hikmah dan mmbuka mata hati melihat mana yg batil dan mana yg benar.InsyaAllah.biar jerebu dimata jgn jerebu di hati :-)

    ReplyDelete